It's a boy...

Akhirnya, inilah result yg aku dapat dari Klinik Nge.. Yela nak gi klinik panel asik doc pompuan takdek je, klinik nge ni pon doc laki gak.. tapi aku da mintak izin laki aku...

Lepas keja aku terus gi klinik Nge ni, klinik baru & bunga congrats pon still melambak kt dpn pintu.. Klinik ni kwn aku yg suggest.. So far ok la.. Cuma tak bape paham doc tu ckp sbb pelat cinanya pekat sgt..

Dia tunjuk la panjang peha baby ni panjang sket dr baby normal, maybe baby aku ni ada harapan jd tinggi bila beso nanti.. Dia tanya hubby aku tinggi tak (hubby aku tak masuk, sibuk main tenet dlm keta kt dpn klinik).. Aku tak paham ayahnya sbb doc tu tanya camni, "Papa baby tinggi ke?" dgn pelat cinanya.. Aku angguk2 je.. Pastu doc tu tanya soalan sama.. aku angguk lagi (sbb tak paham heheh, kunun2 angguk tu paham ler).. Aku tgk nurse malay tu da gelak2.. Doc tak puas ati, dia tanya lagi.. Kali ni slow2 dgn harapan aku paham.. baru ler aku jwb "oo ayah dia? tak la doktor.. Biasa2 je heheeh", malunya aku.. Nmpk sgt aku tak dengo doc tu ckp ape tadik..

Masa scan tu doc tunjuk la perut baby tak bape beso.. Baby berat dlm 800g je time tu sbb aku baru 6 bln.. Normal la.. Kepala baby yang dah nak pusing ke bawah, so uri aku tak lama lagi otomatik akan naik ke atas, insyaAllah.. Pastu doc tanya da tau gender ke belum.. Aku pon jujur ler ckp "blom lagi doktor, sbb tu saya dtg scan kt klinik ni" heheh.. Mmg masa register soalan aku "Kak, kat sini leh scan baby ke?" hehehehe

Doc tunjuk.. "Ok.. yg ni bijik diaaaa.." Bijik?? Err boy ke girl nih?? Aku dah konpius dah.. Bukan slalu girl ke yg ada bijik? Hehehe.. Apsal bijik yg doc tunjuk tu beso smcm? Agaknya dia tgk muka aku konpius, terus dia betulkan ayatnya.. "Itu dia punya.. ape tu?? zaa?? Za?? zakar!!! Haa dia punya zakar!" Hahah aku dgn nurse bantai gelak je.. Buat lawak la doc ni, ckp je la straight yg baby aku ni boy kan senang.. Takpe la, aku hargai jasa doc tu bersusah payah carik ayat tuk aku.. So, rega semuanya cuma RM25 je.. Hihi lagi murah dr Klinik Panel.. Sbb Klinik Panel wpun free, scan tetap kena bayar RM30. Siap dpt gambo scan lagi wpun cinonet sbb doc amik sampai 4 gambo dlm satu ketas kecik tu..

Masuk keta je aku suh abg teka, muka confident je kata "Baby Boy".. Heheh dia dpt teka sbb tengokkan keadaan aku yg sememeh sama cm ngandungkan Hamzah Iqbal dulu.. Kalu mkn tak penahnya elok, mesti tumpah sana sini.. Tudung jgn cite la, ade je sisa mknn yg melekat.. Tu mmg tanda anak lelaki la tu!!

So.. disebabkan da tau anak aku lelaki, maka barang2 yg aku beli sumanya dah berwarna.. Kalu sblum ni putihhhhh je, skang semuanya biru.. Tahla, try jugak nak bli kaler ijau.. Tp cam tak best la.. Cuma babycot je aritu aku beli online kt LittleWhiz kaler ijau sbb no choice.. Bli online senang sbb terus anto gi uma mak aku.. Berat woo nak anto sndirik!

So aku nak listkan brg2 yg aku dah bli :

1. Baju baby - 12 pasang termasuk 2 romper (romper ni bli online kat Kekwabiru)
2. Baby cot - Yg siap bakul sbb senang takyah berbuai2 lagi cm Hamzah Iqbal dulu
3. Napkin katun - Geram sbb ada gambo katun.. Kalu tak dulu bli Anakku yg kaler oren/biru je.. Yg ni buat bedung baby..
4. Pampers Newborn - Brand Huggies sbb murah sket dr Mamipoko.. Heheh kunun2 penjimat la..
5. Barut - 5 lai kaler putih, tempah dr geng wanitamelayu.com.. lagi 3 lai ada katun2 bli kat Babyshop..
6. Mitten/booties/topi - ada yg bli kt Kekwabiru, ada yg bli kt Babyshop.. ada yg bli kt BPMall/Summit.. Semuanya ada dlm 13 pasang kot, yg ni terlebih bajet sbb tgk sumanya comei2 belaka.. (topi dlm 3 je sbb ikutkan pengalaman Hamzah Iqbal, budak ni tak suka pakai topi)
7. Tuala - 2 lai, satu yg jenis biasa.. Satu kain lembut (ni pon sbb tersalah beli, ingatkan kain bedung hihih)
8. Kapas yg bulat2- Terbeli 2 pek sbb ingatkan tak beli lagi hehe.. Padahal nak guna sikit je tuk letak ubat kt pusat baby & Bersihkan tinga & celah2 kulit baby..
9. Baby wipes/mandian baby - Beli brand anakku sbb comey2, senang nak bawak dlm beg kalu ulang alik KL/BP.. Baby wipes beli 2 pek kecik je, mandian baby beli yg dlm kotak ada 5 set (siap free 1 baby wipes heheh.. penjimat la katakan)..
10. Net mandian baby - Tuk letak kat besen baby, so takdek la penat pegang baby masa mandikan dia.. Ni dr pengalaman Hamzah Iqbal gak, dulu lepas bersalin lgsung takleh pegang dia sbb dua2 pergelangan tangan sakit.. So, sediakan payung sblum ujan..
11. Ape lagi ek?? Botol susu? Blom lagik sbb ingat nak bli online je, sbb nak carik brand B-Free.. Kunun2 ade indicator tuk cek suhu susu baby.. So takyah la membazir susu bile agak2 je susu takleh minum, terus buang.. Mula2 bli mahal sket takpela.. stakat bli 2 botol kecik je.. Harap2 leh breastfeed InsyaAllah..
12. Tu je kot yg dpt aku pikir buat masa nih.. Bakul baby pon bli yg plastik lobang2 & ada penutup.. Senang kulu kilir nak bawak..

Tuk aku lak..
1. Nursing pad - Harus beli sbb dulu susu mencurah2 cam air.. Hamzah Iqbal je yg tanak minum.. Banjir katil dibuatnya heheh..
2. Maternity pad - dulu try brand pureen, kali ni saja bli Kotex.. Ramai kata Kotex mcm pad spital.. Huhu try je la sbb pad spital dulu tak merasa sgt.. heheh.. Mintak2 la ok..
3. Jamu bersalin suma tak bli lagi.. tgh servey sbb yg elok suma mahal2 la.. Ramai suggest Healin tp aku ingat nak mkn jamu je sbb mmg lepas bersalin dulu mmg flat abis..
4. Breastpump - Ingat nak bli mmber aku punya je.. Sbb elok lagi.. Ada 2 brand, Spectra & Avent.. Tp reganya tak tau lagik.. Aku tgk kt website Spectra tu makan 4-5ratus la jugak.. Avent tu ok tp dengo cite lak cam tak mesra alam.. Tak BPA Free.. OOo ntah la..

Itu je kot.. So aku konfemkan semula.. It's A BOY!!!!

Nama?? Heheh.. Dr zaman Hamzah Iqbal lagi kitorg da ada nama tuk 2nd baby.. Tunggu!!!

Comments

  1. salam.. adik sab kan? hehehe.. ni kawan sab nak komen..
    bf dah baby sbb skang ni dh banyak peralatan canggih kat pasaran. spectra3 tak mahal mana pun. RM368 je untuk satu set dan mudah nak selenggara. untuk double pump kena tambah RM70 lagi. tapi memang berbaloi pakai. itu yang electric. kalau nak manual setakat ni yang best adalah medela. kalau angah nak tahu tentang fully bf ni masuk laman ni ye. www.susuibu.com.

    - kak nonnie -

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai