Perkembangan Hadif daud

Baru ler sempat aku nak update blog, inipun sibaik ler abg tak bwk balik laptopnya..


Harini hari ke 11 Hadif Daud dilahirkan.. buat masa ni Hadif Daud tak buat banyak masalah berbanding abgnya.. Ya Allah!! Menduga kesabaran betul sejak ada adik nih.. Sket2 nangis, sket2 nangis nak tentomes la, bombom rangers la.. adeee je yg nak bagi aku hadiahkan cubit-cubitan manja kt peha dia... Geram tul!!

Skang tiap2 mlm Hadif Daud cuma minum susu pukul 10 (@12 kalu dia tido lewat), kadang2 kul 4 pagi tp slalunya time ni dia merengek je, bile aku dukung nak bagi susu dia bantai tido lak & kul 7 mesti dia bangun gak & aku akan bagi susu & tuko pampers.. Tak macam hari pertama & kedua yg membuatkan aku tak tido satu hari.. Rupanya Hadif kepanasan.. Dia mmg kalah panas mcm aku.. Takleh panas sket mula la nak berlenggeng!! Tp takdek la aku belenggengkan dia, susah kalu msk angin nnti, aku cuma dukung dia hala ke kipas sket bagi ilang panas..

Hadif Daud pun cam baby2 yang lain gak, kena kuning start dr hari ke 2.. Mil & abg tepaksa bawak dia ke Klinik Desa Parit Yusof tuk amik darah.. Bacaannya 10.8. Disebabkan hari Ahad Klinik Desa tak bukak, so tepaksa dgn aku skali gi Poliklinik Komuniti Muar tuk amik darah Hadif Daud.. Kali ni naik sket bacaannya 12.3 tp doc ckp tak teruk coz untuk hari ke 4, slalunya lebih dari 16 baru kena masuk wad.. terus carik anggur hijau tuk Hadif Daud.. Sempat aku tanya doc bleh balik KL ke tak, ye la.. kang kalu tak tanya confirm ibu & abg x bagi aku balik dulu sampai Hadif Daud sihat..

So tiap pagi ibu & abg gilir2 jemur Hadif Daud.. Hamzah Iqbal jgn cite la.. Pagi2 lagi rumah tu dah bukak lampu, time tu ler dia bangun.. xkira kul 5, 6, 7 pagi.. Pastu mula buat perangai!! Time nak jemur Hadif Daud, time tu ler dia sibuk2 nak main luar.. Aku cam biasa la bangun lewat sket sbb mlmnya Hadif Daud buat prangai.. Sibaik bile dah duk KL, dia menten jek tak buat prangai..

Last gi klinik masa kt KL, ari senin.. Mula2 gi klinik swasta tp disebabkan pegi ptg, labnya tutup, tepaksa la doc buat surat tuk pegi A&E HUKM (@ nama glamer skang PPUKM).. Ramai giler org.. Lepas kena amik darah, doc panggil & review yg bacaannya jd 197... Err aku sbenonya konfius bacaan Klinik Desa & HUKM apsal berbeza? Lepas doc convert, rupanya bacaan kuning Hadif Daud makin kurang.. Alhamdulillah!! So doc bagi temujanji lagi 2 ari tp aku tak dtg coz x sampai ati nak tgk dia kena cucuk lagi.. Kuningnya pon kurang so aku teruskan dgn breastfeed & bagi air halwa kundur 3aun stiap tengahari. Ni petua aku dpt dr makcik yg urut aku.. So far alhamdulillah, Hadif Daud abiskan air tu.. Masa mula2 kena kuning Hadif Daud mmg tak aktif waktu siang.. Tido memanjang sbb tu mlm2 dia buat prangai.. Doc mmg suruh kacau dia kalu dia still kuat tido siang.. Baby yg tak aktif waktu siang, bemakna kuningnya makin naik.. Tp Alhamdulillah skang ni siang dia main sorg2.. Kadang2 aku biarkan je dia dok atas tilam kt ruang tamu.. Nnti dia boring dia ok ek ok ek... baru aku bagi susu...

Mamat ni mmg kaki sengih.. Time tido sengih, time main sorg2 sengih.. Kadang2 aku panggil nama dia pon dia leh sengih.. Yg buat aku tak tahan gelak tu, bile dia tgk kipas bepusing, dia leh tekekek2 ketawa.. Mcm dah leh nmpk je apa yg ada dpn mata, padahal mata baby kan still lg nmpk blur2.. Huhu ni dari apa yg aku baca laa... Wallahualam betul ke tak!!

Yg paling menakutkan bile Hamzah Iqbal cuba nak cium adiknya.. Adoii abis ditekannya dada Hadif Daud.. Bile adiknya tido tangan kat kepala (aku tak bedung sbb doc kata kalu tumbuh ruam2, xyah bedung.. Baby panas!), terus dia tarik tangan adiknya letak ke bawah.. Kasar sungguh.. Cite pasal panas, pipi Hadif Daud skang penuh dgn ruam.. Sian anak aku sorg nih.. Tp bukan ruam susu, kalu ruam susu cam berkerak2 kan... Tp ni bintik2 ruam.. Dah tak ensem dah anak teruna sorg nih.. Aku cuma sapu ubat ruam je.. Ada yg suggest sapu susu ibu tp aku takut nak sapu.. kang jd ruam susu lak..

Masa Cik Lela (tukang urut aku) mandikan Hadif, dia rileks je mebi sbb airnya suam & sedap bile mandi.. Bile nak pakaikan baju, Cik Lela meniarapkan Hadif & urut belakang dia.. Hadif leh angkat kepala & kakinya tendang kaki Cik Lela, terus badannya menjalar ke depan.. Hahah tak sabo nak merangkak keee sayang ibu oi?? Sabo2 ler, leher tu tak bape kuat lagi.. Kitorg gelak je la tgk gelagat budak cinonet nih!! Cik Lela kata aku banyak mkn buah masa ngandung sbb tu badan Hadif tegap.. Hahah mmg pon, dulu kan aku ngidam cempedak goreng.. Pastu Mil aku bekalkan banyak mangga & aku blend buat jus.. Kalu gi mkn luar, mmg slalu order jus tembikai/oren.. Tiap2 mlm mesti minum jus oren/mangga Peel Fresh.. Kallu tak dpt tu mmg tarik muka dgn abg, tepaksa abg kuar gak pegi 7eleven bli jus aku.. Bulan2 terakhir ngandung, aku bedal rambutan & durian lak hehehehe.. Mmg time ngandungkan anak lelaki ni aku suka yg masam2 tp masa Hamzah Iqbal aku lebih suka makan tomyam.. Lagi2 tomyam seafood nyumnyum!! Camne ek bile ngandung anak perempuan pulak.. huhu..!!

Ok la, abg pon baru sampai dari kampung.. Skang abg tepaksa la turun KL tiap sminggu/2minggu nak jumpa famili tersayang.. Time Hamzah aku berpantang kt Kg, kalini giliran pantang kt KL pulak.. Mmg best sbb mak sendiri kan.. Heheh cuma pantangnya mmg over sket la.. itu takleh.. ini takleh.. Minum air pon suku cawan je takut kembang hahah.. Ikut je la.. diri sndiri gak yg sihat nnti.

Jumpa lagi nnti.. chow!

Comments

Popular posts from this blog

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Oh Adik Kedai