Powered by Blogger.

BF & FM..

 Tuesday, August 18, 2009

Bile baca enty BF = FM kt blog Kak Pnut.. Mula la aku nak buat entry pasal ni gak..

Time Hamzah Iqbal dulu, aku sempat BFkan dia sampai umo 3bln je.. Pastu dia sendiri yg tanak.. Letak je mulut kt puting, mula la gelak tak hengat dunia.. Apetah yg kelako sgt tak tau ler aku.. tp gitu ler, time nak nyusu je gelak2.. Aku perah kt botol pon tanak.. Endingnya bagi FM jek.. Masa tu kalu pump pon x sampai 1oz, better la nyusukan terus.. Sbb tu aku supply FM kt pengasuh dia.. Bila balik rumah baru BF..

Lagipun masa tu aku dpt FM free bertin2 dari bibik aku (bibik tu makcik tau, bukan pembantu rumah).. Bibik ni keja kt spital, so byk la susu promotion yg dorg dpt.. Drpd biar sampai expired, dia bagi la kt aku.. Brand jgn cite la, dr yg cikai sampai yg rega mahal giler.. Merasa la Hamzah suma susu2 tu.. Bile bibik stop supply susu, aku lak dpt offer beli susu Bebelac tin kecik sedozen dgn harga stengah dozen.. sape yg tanak kan?? Siap dpt hadiah beg la, tupperware la.. Masa tu aku kije kt Pediatrik, Klinik budak2 so supplier pon amik kesempatan la kan buat offer.. Mmg dtg terus dr kilang.. Bayangkan ler tekedek2 aku hangkut FM tu 12 tin dari klinik sampai ke parking keta.. Kejung skejap tgn aku.. Masa tu bawah katil aku penuh susu je sbb da xdek space nak letak dah..

Mmg murah la rezeki Hamzah, diapers Huggies pulls-up pon dpt free dr bibik.. Rega Pampers Comfort pon x sampai RM30 x mcm skang nih..

Tp Hadif skang ni, kunun2nya aku nak BF la sampai dia puas.. xkisah la dpt sthn pon xpe.. Time cuti bersalin ni aku terpaksa anto Hadif rumah pengasuh sbb nak kemas rumah.. Stendet la org baru pindah kan, rumah still berabuk & bersepah.. Bayangkan la kitorg pindah dlm masa sehari je.. Pagi basuh rumah, ptgnya masuk barang.. Aku praktis la time pagi tu aku perah susu & bagi Kak Nin.. Bukan sikit, skali perah je sampai 7-8oz.. Aku prefer perah sndiri better dr pump sbb tu dpt byk.. Hari pertama tu Kak Nin kata la dia bagi Hadif BF, skali minum terus 3oz, pastu terus tido.. Mmg senang jaga dia.. Bile BF abis baru dia bagi FM.. Kalu FM dia bg 2oz je tp kena kerap.. Kembang skejap idung aku.. Lagi bekobar2 aku nak BF kan dia..

Esoknya aku bagi Kak Nin susu yg aku dah perah tengahari smlmnya & masuk dlm freezer (time Hadif takde).. Ptg tu aku amik Hadif, Kak Nin kata Hadif asik kembung.. Mula2 dia bagi gak BF, bile tgk perut dia dah kembung sgt & melalak je, dia tuko bagi FM lak.. Tepaksa dia buang BF tu sbb takut kembung lagi..

Esoknya aku sembelit (biasa la org bersalin normal ni, mesti ada masalah ni).. Aku mkn ubat lawas berak, time tu aku x BFkan dia sbb takut dia cirit birit.. Tepaksa la aku perah susu & buang.. Time tu dpt sampai 10oz, rugi sungguh!!

Pastu selang 2-3 ari baru aku Bfkan dia semula.. Kak Nin still kata Hadif kembung.. Endingnya aku x perah susu lagi.. Kt rumah pengasuh da fully FM.. Bile aku kt rumah je aku BFkan dia.. Itupun kena jaga2 takut dia kembung.. Minyak telon & Gripwater mmg sentiasa ada.. Susu pon makin kurang xmcm dulu tp oklah, Hadif still kenyang minum susu nih.. Wpun dia minum campur BF & FM, aku harap kekal la sampai umo dia sthn.. Senang kalu gi memana xyah bwk FM.. Shopping Complex skang ni pon ada bilik nyusu so xla nyusahkan aku.. Aku paling suka bila lepas nyusu tu, nnti Hadif pandang muka aku, start la mulut dia tekumat-kamit nak becakap.. Huhu.. rindunya!!!

2 comments:

Aleeya August 18, 2009 at 3:55 PM  

he he minyak telon eh, aku guna minyak yuyi..huhuuu

Sellynna August 19, 2009 at 8:58 AM  

dulu hamzah xleh pakai yuyi.. naik ruam.. panas sgt kot... telon 'bebiku' x panas sgt.. so serasi la dgn bdk 2 org nih!!

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP