Hamzah Iqbal

Dlm kul 8 mlm camtu, Hamzah Iqbal kena rotan kat kaki dgn aku sbb baling patung kt muka Hadif Daud.. Pastu dia kulur kilir amik mainan slamba pijak tilam Hadif.. Baran ler aku.. Tp aku rotan pon dia nangis skejap je.. Tak sakit kot sbb rotan gitu2 je.. Gile ape nak swing rotan tu tinggi2.. Aku pon tanak la sampai anak aku cedera..

"Bu, nak acekelem bu!!"

"Sabo la.. tunggu ayah balik nnti mkn dgn ayah".. ayahnya gi ngajo kt Rumah Anak Yatim.. Sbenonya saja buat alasan cmtu.. Harap2 dia tido dulu sblum ayah dia balik..

"Sabo ye bu?? Abg sabo?"

"Yee.. yee.. sabo!!"

Pastu aku tgk dia da tegolek tido atas sofa.. Lega.. Aku pon layan la Hadif Daud.. Tah cemana dlm stengah jam lepas dia tido tetiba dia bangun melalak.. Panik aku.. Skejap nonggeng, kejap telentang.. Sakit.. Sakit.. aku tanya sakit ape dia ckp tanak.. tanak.. Takut gak aku pegang tempat yg sakit ke?? Ke sbb aku rotan tadi???

Aku pujuk2 la tanya sakit perut ke? Dia kata sakit! Aku letak la minyak telon.. Minyak ni je yg dia nak, minyak lain mmg dia meraung.. Pastu melalak kata sakit lagi.. Aku urut badan & kaki dia.. Slalunya kalu byk melompat mmg sakit ler urat2 kaki.. Kali ni lagi dia kuat meraung!! Air mata & hingus da meleleh.. Pastu dia mula cam susah nak benapas.. Lagi ler kuat meraungnya.. Aku da gabra.. Ah sudah!! Sesak2 napas ni aku takut gak sbb skang kan musim H1N1.. Takut gak kalu ada simptom2 gitu sbb kt BP ni pon ada kes kematian... Aku urut2 dada dia.. Aku panggil dia suh peluk aku.. Dgn dada kembang2 sbb tarik napas, dia peluk aku.. Aku dodoi dia sambil air mata aku pon dah penuh dah nih.. Tinggal nak meleleh je..

"Abg jgn la camni.. Takut ibu!! Abg bgtau la ibu abg sakit kt mana?? Camne ibu nak tolong!"
"Sakit bu!" huhu lagi ler aku sedih..

Tetiba!!

"Abg nak acekelem..." Terus benti nangis.. Ape kess????
"Ape?"
"Nak acekelem bu!!"
"Kalu nak aiskrim abg jgn nangis ye.. Abg sakit tak?"
"Abg nak acekelem bu.. abg tak sakit!"

Erk.. bengang pon ada gak.. nak gelak pon ade gak.. Dah ler sblum tu beria2 aku anto msg kt ayahnya suh balik awal.. Tepaksa anto msg skali lagi bgtau Hamzah Iqbal tak pape, takut ayahnya bawak keta cam kt Sepang..

Aku tgk dia da ok, aku pon bg ler aiskrim paddlepop yg dlm cawan kecik tu.. Salah aku gak sbb sblum ni aku bgtau dia sehari sekali je mkn aiskrim.. So time tu mmg dia x mkn aiskrim lagi.. Tu yg dia nak jugak.. Slalunya dia mkn aiskrim, sampai kalu aiskrim jatuh ke lantai pon dia jilat (kalu aku xnmpk la, kalu aku nmpk mmg dia takut.. takut kena rotan).. Cawan tu pon naik hancur dia jilat.. Tp mlm tu dia mkn, abis je dia terus bagi kt aku suh buang.. Aku lap tangan & mulut dia, terus dia duduk tgk tv.. Mmg tak meragam cam tadi..

Aduii lega tul!! Budak ni mmg la.. Dalam masa 5 minit dia leh cemaskan kita, dlm masa 5 minit gak dia leh buat kita ketawa.. Dlm hati bersyukur sesangatnya.. Lepas ni da xnk beli aiskrim lagi.. Sampai termimpi2 dibuatnya.. Huhuhu..Hamzah.. Hamzahh..

Comments

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai