Hikhik..

I da kurus u.. huhu sungguh bermaknaaa!! I likeee!!~...

Sblum tu.. sempena Ramadhan yg mulia ni.. saya nak tukar kata ganti diri dari 'aku' kepada 'saya'.. Huhu nampak sopan ek.. Baru saya perasan.. Ok start cite!!

Sebelum mengandung berat dalam 68-70kg gitu la.. Naik turun pun gitu gak nombornya.. Sebelum bersalin, berat naik sampai 78kg paling maksimum.. Ngam2 lepas bersalin, berat saya turun sikit jadi 69kg.. Masa tu frust lah jugak sebab macam x ada beza sebelum & selepas bersalin..

Masa pindah rumah baru, semangat sikit nak exercise, so tiap2 pagi lepas hantar Hamzah & Hadif ke rumah pengasuh, saya pulun buat aerobic dari youtube yg abang dah save untuk saya.. Mula2 memang susah sebab kena lompat sana sini, saya dah la tengah berpantang lagi.. Siap pakai baju sukan bagai, kasut sport lagi.. Lama2 kasut ntah ke mana sebab sakit kaki heheh.. Endingnya buat exercise yang gitu2 jek, carik balik dalam youtube aerobic untuk beginner, so exercise la saya sampai sejam.. Air sejuk memang saya jauhkan, walaupun Hadif minum FM kat rumah pengasuh, tapi kat rumah saya tetap BFkan dia.. Hadif ni cepat sensitif, saya minum seteguk air sejuk pun dia boleh kembung..

Sebelum tidur sebolehnya saya buat sit up paling max 25kali & paling min 5kali.. Janji buat.. Motif sebenarnya untuk lena tidur, ye la kalau dah penat, konfem tidur lena.. Dalam pada tu, bolehkan kempiskan perut (kununnya).. Itupun kalau ngantuk sangat memang terbabas la.. Dalam bilik air sebelum mandi pun sempat la berdiri & tunduk sambil sentuh jari kaki max 15 kali & min 5 kali.. Segar sikit biji mata..

Ingat lagi masa hujung minggu, abang dah ke PoliJB.. So pagi2 tu saya ajak Hamzah buat aerobic skali dengan saya.. Mula2 dia suka la sebab kena loncat2.. Lepas tu dia segan2 lak.. Hahahah tak tau lah anak bujang sorang ni boleh segan dengan ibu sendiri.. Dengan nenek KL bukan main lagi berpoco2, dengan ibu dia boleh bantai gelak pulak masa aerobic.. Agaknya kelakar kot tengok ibunya terjoget sana sini..

Mula2 pantang makan pedas (asalnya takut Hadif kembung).. Tapi sekejap je la sebab tak best makan tanpa cili.. Cuma saya kurangkan pedas.. Untuk hujung minggu saya lebihkan sup sebab nak bagi Hamzah makan.. Endingnya dia mkn satu suap, ibunya terlebih sudah!! Nasib baik sup, kalau dibantainya pizza ke beger ke harus aerobic 24jam hihi..

Masa puasa pulak, hari pertama sahur & buka puasa rumah MIL so tak boleh la malu2.. Dah la asam pedas.. Belasah!! Hari kedua kat rumah sendiri, buka simple je sambal udang masam manis (resepi campak2 gitu), kembong goreng & kobis masak air.. Udang pon tak sampai 10 ekor tapi lauknya leh tahan 2 hari sebab memasing amik 1-2 ekor sorang je.. Lebih banyak makan sayur & ikan dari udang..

Hari Isnin buka rumah MIL sebab adik ipar saya datang dari JB. Dah lama tak tengok anak sedara, Nabil Amsyar so habis kerja terus ke Semerah.. Makan memang best, asam pedas ikan keli & sambal sotong.. Disebabkan sotong feberet saya... Dah tak pandang lauk lain hehe sibaik tak pedas.. Malam tu terus singgah dulu Prima Moda ambik nite curtain yang dah direpair (kununnya).. Balik rumah tengok rupanya langsir tu memang la da siap repair tapi cangkuknya dia orang tak pasang.. Hangin je abang!! Terus pangkah Prima Moda.. Tak ada la tempah langsir lagi lepas ni huhuhuh... Terpaksa turunkan semula sheer curtain, ambik cangkuk pasang kat nite curtain sebab sheer curtain tu bahaya la malam2.. Nak BFkan Hadif pun orang luar boleh nampak..

Esoknya sakit gigi so tak pegi kerja.. Ingatkan gigi berlubang tapi doc ckp gigi semua ok, cuma gusi nampak melecet.. Mungkin gigi bongsu nak keluar.. Erk, lupa la gigi bongsu kanan ni dah keluar ke belum.. Doc suggest buat xray dulu.. Geram punya pasal, balik rumah masak kek coklat hehe.. Siap topping bagai tapi sayang tak boleh makan.. Dapat makan 1-2 potong je.. Sempat juga masak spagetti permintaan abang siap dengan meatball.. Sahur pon makan spagetti..

Rabu, petang ambik 3 jam untuk bawak Hadif injek imunisasi 2 bulan kat Klinik Desa.. Alhamdulillah dari 4.9kg masa umur sebulan, sekarang dah 5.7kg.. Sebulan dekat 1kg berat Hadif naik.. Melalak la juga mamat tu masa injek tp bukan disebabkan sakit kena cucuk, tapi sebab saya tak bagi dia isap jari.. Meraung bagai, sampai tersedu2..

Petang tu singgah Nagoya kat Summit Parade beli cangkuk langsir.. tengok la betapa jauhnya mencari cangkuk semata2 taknak pegi semula ke Prima Moda hehehe... Sempat la beli buku resepi Masakan Barat, Masakan Cina & Senangnya Memasak Ikan (Chef Hanieliza).. uhuhu semangat betul nak masak..

Buka puasa haritu memang simple jek - coleslaw, drummet ayamas (permintaan abang) pastu makan sikit nasi berlaukkan ikan belanak goreng & sambal kicap. Air ribena & carrot susu. Saya bayangkan abang buat permintaan siakap 3 rasa ke, asam pedas ikan pari ke, sup ikan ke rupanya dia nak coleslaw je.. huhu.. Alasannya, takut diet saya rosak disebabkan dia & memudahkan saya masak.. heheh... tima kasih cayang!!

Tapiiiiii......... harini!!! Permintaannyaa... Whipped Potato, Drummet Ayamas & Nasi goreng cina hihihi.. Western + Chinese la pulok!! Ikut je la, janji simple & cepat dimasak.. Air pulak nak buat fresh orange.. Huhu terliur dibuatnya.. Tapi buat ikan bakar pun sedap jugak kan? hehehehe.. mula la berangan!!

Eh, saya tadi cerita pasal ape ek? Bukan cerita pasal berat dah turun ke? Hihih.. Tersasar jauh pulak.. Sebenarnya saya timbang berat saya kat ofis.. Bila nampak angka 65 tu, mulalah start belagak tak kena tempat.. Setiap partition yang saya lalu mesti ada ayat "Tepi.. tepi.. orang kurus nak lalu!!" Hahahah bila lagi nak berlagak kan?? Lepas raya nanti gemuk la semula..

Yang paling bestnya, baju raya tak payah beli lagi sebab baju raya saya tahun lepas ada 2 helai tak pakai lagi.. Itu suma disebabkan main beli je, rupanya ketat. Cuma kena besarkan sikit pinggangnya, takut seksi la pulak nampak lemak2 sekeliling porchbag hehe.. Dapat save duit raya... Baju raya Hamzah pun dah siap, itupun kain baju melayu pengasuhnya yang bagi. Tinggal bayar duit upah jahit je. Abang pulak tanak baju raya.. Maybe beli tshirt kolar je kot untuk pakai raya & pegi kelas nanti. Hadif pulak? Huhu si kecik ni mesti beli lebih bajunya sebab baju sekarang pun dah ketat.. Teringin nak buatkan baju melayu untuk dia tapi takut kain lebihan baju melayu Hamzah dah dibuang tailor. Tengok la cemana, kalau still lebihan ada.. Boleh saya jahit hujung minggu nanti..

Itu aje kot.. Nanti saya sambung lagi.. Banyak cerita nih!!

Comments

  1. sonok la dia dah kurus.. :)
    leh kurus lagi tu, kalau puasa sunat lepas2 rmaadhan nanti.. hehehe

    kalau rajin wat sit up mmg kempis perut tau..dulu maria buat..perut cantik je.. tak kisah sikit pun, tapi mesti buat hari2..

    ReplyDelete
  2. huhhuhu.. harap2 dpt ler posa sunat nanti.. insyaAllah..

    mmg kita slalu buat sit up.. skejap pon jadi lah.. kdg2 mata dah tutup pon teringat nak buat sit up, terus buat sambil tutup mata.. tp kalu hubby da tido kt sbelah, xjadi la buat.. malu huhu.. slalunya kita masuk tido awal dr dia..

    tp xla cantik sgt perut.. kembang jugak.. cuma x sekembang dulu.. Alhamdulillah!! Kena kurangkan minum air terus 1-2 gelas.. minum kerap xpe tp sikit2.. petua bidan hihi..

    ReplyDelete
  3. huhhuhu.. harap2 dpt ler posa sunat nanti.. insyaAllah..

    mmg kita slalu buat sit up.. skejap pon jadi lah.. kdg2 mata dah tutup pon teringat nak buat sit up, terus buat sambil tutup mata.. tp kalu hubby da tido kt sbelah, xjadi la buat.. malu huhu.. slalunya kita masuk tido awal dr dia..

    tp xla cantik sgt perut.. kembang jugak.. cuma x sekembang dulu.. Alhamdulillah!! Kena kurangkan minum air terus 1-2 gelas.. minum kerap xpe tp sikit2.. petua bidan hihi..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Oh Adik Kedai