Domam!!

Alahai terseksa & sayunya hati bila terpaksa menjaga anak2 yang demam apabila kita pon diserang demam jugak.

Alkisahnya, minggu lepas si adik & abg serentak demam. Yg sorg muntah2 bila makan ubat, yang sorg lagi muntah2 bila batuk. Adeh, bila muntah tu pepaham je la segala harta menda, termasuk pakaian terpaksa kena cuci bersih2.. Kalau tak mau masam satu rumah..

Bila tengok keadaan dorg memanglah sayu hati.. Si adik sampai lembik bila tiap2 kali makan ubat. Sampaikan terpaksa skali pancut syringe ubat tu.. Bayangkan kalu bagi 5 jenis ubat, 5x la dia muntah.. Abgnya pulak, bila siang macam sihat je.. Bila malam mulalah badan panas & muntah bila batuk.

Kebetulan Sabtu & Ahad, si ayah pulak terpaksa ke kelas di JB. Tinggallah si ibu yg turut diserang domam ni menjaga 2 bradik.. Jumaat malam tu mmg tulang suma sakit2 sampaikan dari kul 2 pagi ke kul 4 asik terjaga sambil mengenjut buai si adik.. Dengan badan yang menggigil2 sejuk + sakit, si ibu ni tertido2 kat sofa.. Air mata jgn cite la, tiap kali badan menggigil, tiap kali tu jugak air mata mengalir.. Maklum ler, i ni kan bakal pengganti arwah Neng Yatimah (kata mak i)..

Sabtu pulak, time ayahnya takdek.. sibaik la anak2 tak bape meragam.. Diulangi.. tak bape.. tp ada la jugak meragamnya.. Dah la mlm tido tak menentu, kunun2 nak tido siang rupanya anak2 pon tido tak menentu jugak, bile si adik tido.. si abg jaga, bila si abg tido.. si adik jaga.. endingnya sakit2 pala ibu.. berbekalkan panadol 2 bijik & Clarinox 1 bijik.. ibu pon buat projek jahit baju tido si abg..

Haritu dapat buat pyjama ni..

(Cam tak caya je baju ni i yg buat heheh)

Tp kali ni buat stail baju melayu la pulak..Tingat cite nujum pak belalang bila tgk kain belang2 nih.. Gambonya ade, tp disebabkan enpon takleh nak baca memorycard sbb tecampak dari meja semalam, so gambonya lenkali la yee..

Pyjama ni pendek ek?? Takpela lenkali leh alter.. Ni pon saya main bantai je buat.. Kalu tgk betul2 mmg huduh giler.. Da la kolarnya main gunting je takdek ukuran.. Lengannya uko lain, bila da potong jadi lain hehehe.. Saya jahit ni ikut contoh baju Hamzah yang dibeli kt pasaraya..

K sambung balik cite psl anak..
Mlm Sabtu tu, si adik tido awal tp cam biasa la.. merengek setiap jam.. Nak bagi susu takut muntah, tak kasi takut lapar.. Abgnya pon muntah lagi bila batuk.. aisey.. kalu camni la tiap2 hari, mau tenggelam bijik mata saya berjaga malam..

Bangun pagi esoknya pon sebab terdengar bunyik sms..Itupun terbabas sampai kul 9pagi.. Aisey famili Mil nak dtg pulok.. Dengan kadar segera & kepala yg tingtong, mandikan budak2 & kemas pe yg patut.. Sempat buat sket nasik goreng tp tak sempat nak sumbat mulut budak2 sbb dorg dah sampai.. Huwaaa haruu tul.. Saya dah la tak mandi lagi!! Haru punya menantu hantu huhu.. Pinggan pon tak sempat basuh sebab pagi ni air dah kena catu.. Kul 10 lebih kang baru air masuk..

Dengan muka manis tapi tak mandi pagi, saya pon menyambut ler dorg ke rumah.. Pergh, dorg bwk nasik lemak dari rumah.. Rejeki!! Hidangkan makanan, Mil pulak suh goreng ayam.. Ape lagi amik kesempatan la, suh adik ipar gorengkan.. saya segera mandi dlm bilik.. Aiyakk.. Bilik cam tongkang pecah!! Ni suma sebab mlm tadi saya gunting kain.. tp tak sempat abiskan sebab tertido masa buaikan si adik..

Kemas2 kasi bersih (kang dorg tumpang semayang mau pengsan tgk bilik tido menantu huhu).. mandi2 kasi wangi, baru lah tunjuk muka.. Mulala majlis makan beramai2 sampai kenyang.. & lepak2 dpn tv sambil dorg layan abg & adik.. si adik pulak ngamuk nak tido.. & dorg pon dari lepak2 suma da tertido kt ruang tamu.. saya jugak yg terkebil2 bijik mata xtau nak lolap ke tak.. Huwaaa.. tak aci.. saya pon nak tido jugak!! Baru pk nak tido, adik merengek.. tepaksa henjut buai.. Baru tepikir tido, si abg pulak nak itu ini.. Adeh, ngantokk!!

Kul 3 gitu kot dorg pon balik.. saya dah mcm nak qada' tido.. si abg pon dah sangap sana sini.. Si adik pulak matanya segar... Huwaa nak nangis je rasa.. dah bagi susu, dah tepuk2, da tuko pempes.. Dia tak ngantuk jugak.. Slalunya time ujung2 minggu ni si adik akan tido kul 11-12tghari & kul 3-4ptg.. Kali ni dia ok lak.. Si abg mmg ikut time table dia..

Dari kul 4 sampai kul 7 cuba pujuk dia tido tapi tak berjaya, si abg pulak bangun.. hwwaaaa!!!.... Bermulalah acara pass baton minum susu.. Abgnya takleh buat awal2, dia xkan minum susu dah sejuk. Kalu susu tu kita tipu letak air panas sket pon dia tau.. Sebab dia akan ikut kita ke dapo.. Adiknya pulak bila kita buat susu, dia leh minum main2 sampai tumpah.. Bila susunya dah tinggal separuh, baru nak minum.. pstu xcukup.. Ish mmg leh dinamakan pass baton..

Taklama lepas tu ayahnya balik.. Legaa... dah leh pass baton jaga anak pulak.. Tapi!! Jejejeng.. baton dikembalikan sebab ayahnya nak buat assignment la pulok!! Hwwaaa nangis lagi dlm ati!! Cam biasa si adik tido awal.. & abgnya tido lewat... Tak dilupakan rengekkan si adik & muntahan akibat batuk si abg.. Arghh!! Kenot kontrol maa..

Endingya... Endingnya.................

Endingnya saya tak dtg keja arini.. Dah la sakit kepala cam nak pecah, tak cukup tido, selsema sampai pekat dah ingus ni.. batuk dengan kahak yg berdarah.. Pastu nak gi keja? mmg keja giler!

Uh.. panjang betul alasan saya kali ni.. agak2 bos terima tak??

Comments

Popular posts from this blog

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Oh Adik Kedai