Anak-Anak..

Sape ada anak yg suka tengok kartun kt astro, mesti tau cite "Handy Manny" kan?..

Alkisahnya.. Hamzah Iqbal terhafal iklan cite tu.. Pastu tetiba dia cakap sorg2..


"Hai Acik Lopart"..
"Hai Manny!".. Kes sendiri tanya sendiri jawab... Hahah..

"Bukan Acik Lopart la abg.. ENCIK LOPART!!".. Saya cuba membetulkan dia..
"..Ooh.. "


"Hai Encekek Lopart!"... Erk... tecekek saya dengar.. hahah.. ENCEKEK?? Haha.. rasa nak teguling-guling gelak...

"Bukan Encekekk.. Incik!!!"..

"Yela bu... Hai Acik Lopart!!".. Saya terus terdiam.. lantak ko la.. Hahahha......

-------------------------------------------------------

Haritu saya rotan Hamzah Iqbal (ye.. saya mmg rotan anak.. tp bukan rotan kt tempat yg membahayakan & saya rotan bersebab)... Pastu dia pon nangis, duk la kt kusi plastik merah kt meja ABC.. Merayu2 nak mintak maaf..

Ada la dlm 5 minit (paling lama 10 minit kot, pastu mesti hati saya cair) saya panggil dia, dia mintak maaf & cium tangan saya.. saya ajak duk atas sofa & peluk dia.. sambil tengok tv..

Tak lama lepas tu, Hadif Daud duduk atas kusi plastik merah.. Tengok muka saya.. Cebik dan..

"Huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!".... tetiba melalak!!

Pergh, berderau darah saya.. pehal lak mamat ni tetiba nangis.. Siap betakung air mata..

Tak lama lepas tu... dia turun kusi..

Duk lepak2 main lego..

Laaaaaaaaaaaa... lakonan semula rupanya.... Dia belakon ikut abgnya yg menangis tadi atas kusi merah.. hampeh tul! Buat takut saya jek...

--------------------------------

Hadif Daud ada bantal 4 segi bersarungkan gambar Pooh... Bantal ni saya selalu bawak dalam kereta.. Bila dia ngamuk, ngaruk @ melalak, saya akan bagi bantal ni kat dia & automatik dia akan tutup muka dgn bantal ni.. Sekarang bantal ni dah diletak dalam rumah..

Alkisahnya...

Hadif Daud main sorg2 atas sofa.. Tetiba dia nampak bantal ni kt dlm babycot.. Dia mintak.. saya pon kasi.. Dia pon naik balik atas sofa.. baring.. tutup muka dgn bantal dan...

"Huuuuuu..huu..... huuuuuu...huu...!".. Dia nangis.. Eh nak susu ke budak ni...

Saya pon pegi kt dia.. selak bantal.. "nape Hadif nangis? Hadif nak susu ke?"

"Ehehe.." Aik gelak lak mamat nih!

Saya tutup balik bantal..

"Huuuuu...huuu... huuu.." Adeh.. tak paham tul mamat sorg nih.. Konfem ni pon lakonan semula.. Leh jadi pelakon terbaik la Hadif....

------------------------



Bara'an aritu ada la beberapa kali Hamzah Iqbal kena belasah.. Ala budak2 biasa la main lawan2.. pastu tertendang @ terpukul.. Biasa lah, konfem dia meraung kan.. Bak kata bos saya..

"Anak ko ni nampak je kasar.. rupanya penyedih orgnya!" Hahaha...

Lega bila dapat tau Hamzah Iqbal tak balas @ bukan dia yg mulakan dulu.. Bukan apa... bak kata Incik Hel..

"Biar anak kita kena pukul.. takpe.. Biar dia rasa sakitnya kalu kena pukul.. Dia akan belajar mengelak.. Takkan selamanya dia nak biarkan diri dia dipukul.. Biar dia tau yang mana satu kawan yang boleh rapat... yang mana satu yang patut dijauhi.. Tapi.. abang takleh terima kalau dia yang memukul.. Rasa macam kita ni mak bapak yang tak pandai mengajar anak.. Depan kita baik, tapi belakang kita rupanya buli orang lain.. Abang taknak macam tu!"..

Saya pun pegang kepala Hamzah Iqbal..

"Sakit tak kena pukul?" Hamzah mulalah meleleh..
"Sakit bu..!"
"Kalu sakit... abang jangan la bekawan lagi dengan dia.. Abg jangan bekawan dengan org yg suka pukul2 ni.. Biar abang takde kawan, takpe.. Abang boleh duduk sorang2.. Nanti ada la orang lain nak bekawan dengan abg.. Tak elok pukul2 orang nih.. Bedosa.. "
"Emm.. jangan pukul orang kan bu?? nanti sakit... nanti polis tangkap dia"...

Huhuh.. Hamzah Iqbal baru 4 tahun.. Tahun depan.. Tahun-tahun depan.. tahun-tahun-tahun depan.. bila dia dah remaja.. dah dewasa.. Wallahualam.. Rasa sekejap je masa berlalu...

----------------------------------------------

Hamzah Iqbal selalu ikut ayahnya ke kedai.. Ni ayahnya cerita semula dengan saya..

Time ayahnya nak beli sayur... Hamzah Iqbal mintak ayahnya nak gi tengok2 Jajan kt depan..

"Ayah.. abang nak gi depan.. nak nengok Jajan!"
"Tengok je tau! Jangan pegang!!"..

Hamzah pon tengok ler jajan2 tu sambil letak tangan kt belakang... Ada la sorg akak kaunter tu tegor..

"Dik.. ambik la jajan tu... Nanti suh ayah belikan.."
"Takpe.. saya nak tengok-tengok je!"... Huhu tak sangka dia leh ckp camni.. Kalu org lain, agaknya dah lama rembat 2-3 barang!!..

Ayahnya pon nak bayar kt kaunter...

"Anak ke?"
"Ha ah!"..
"Bagus budak ni.. akak tegur suh ambik jajan.. dia kata 'takpelah.. saya nak tengok2 je'"..
"Memang kak, saya mmg ajar dia jangan ambik barang selagi saya tak benarkan"..

"Disebabkan abg dengar cakap ayah.. ayah belikan abang jajan.. Abg kena selalu jadi budak baik tau!"..

Sampai rumah, memang nampak gembira sungguh budak tu.. Rupanya dia happy sebab ayahnya bagi reward sebab dia jadi gudboy... Huhu bangga la jugak bila anak dipuji orang.. Korang pon mesti bangga punya kan kalu anak korang dipuji?? Harap2 dia akan sentiasa behave & dengar kata kami.. Amin!!~

----------------------

Ohh.. tak kisah la org kata saya poyo letak cite puji anak sendiri.. Pedulik hape.. Kan blog saya.. saya memang bangga dengan anak2 saya... Bila dorang bagus, kita kenalah puji.. Bila dorg buat salah pon kita kenalah tegur kan?... Korang pon mesti eksaited nak cite pasal anak2 korang kan? Cerita la.. saya memang suka dengar cerita pasal budak2 nih... Takdek cite sebenarnya.. so jaja la cite anak hahahah...

Comments

  1. hehe..lama tak dgr perkataan jajan. kawen ngan org perak ni..ilang sedikit demi sedikit kejawaan/kejohoran daku :p

    ReplyDelete
  2. kita lak.. macam nak beli buku 'Javanese for dummies'.. ataupun buat note ringkas.. giler babas nak ngingat ayat2 jawa nih... slalu kena gelak je dgn budak2 nih..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai