Cerita Hamzah Lagi.. Lenkali Cite Hadif Lak..



Ni gambar Hari Pertama dia kt skolah.. Suka buat muka ala-ala katun.. Nak amik gambo pon payah.. yang pakai baju melayu tu, hari Jumaat yg lepas.. Sebijik cam nak pegi sekolah agama.. Oh. terasa tua la pulok wekeke..

Tetiap ari ade je cerita dari Hamzah Iqbal.. Antaranya..

Hari pertama : pensel box warisan ayahnya yg koyak tu... dah ilang.. dgn isi2 skali ilang.. Dah belikan pensel box kotak plastik, rega RM3 jek.. Itupun kemain sayang lagi, Hadif pegang pon takleh..

Hari kedua : Kak Nin dtg jemput dia kt skolah, dia dah bukak setokin masuk poket & baju dah dikeluarkan dr seluar.. alasannya "Rimas la mak!"..

Hari ketiga : Tetinggal stokin kt skolah.. Balik dari ngaji, Hamzah dah keluar main kt depan sekolah yang selang 1 rumah dari rumah cikgu ngaji & selang 2 buah rumah dr rumah Kak Nin.. dengan budak darjah 1.. Kak Nin nak tukar tempat ngaji tp kitorg tak kasi.. Sian Kak Nin nanti makin jauh nak ngantar dia.. Nanti kitorg 'bahasa'kan dia kt rumah..

Hari keempat : Balik ngaji, main kt bawah rumah cikgu ngaji pulak.. Takut.. Cepat2 dia bgtau Wan (anak Kak Nin).. "jangan bitau ayah! jangan bitau ayah!"..

Hari kelima : Tak ngaji so takdek cite.. cuma bila tanya belajar ape kt sekolah.. jawapannya belajar 'O'.. dari hari pertama belajar 'O'.. heran.. bile masa dia belajar ABC, tetiba 'O'? Hahah.. Dah la perkataan pertama yang ditulis ialah huruf 'P'... Mungkin dia berbeza dari budak lain, mungkin dia nak bermula dari huruf 'Z' sape tau ye tak?

Pagi tadi sampai sekolah baru perasan, rupanya dia pakai kasut yg sama tp bertulis "RIZARIL".. Terus amik pen & conteng bentuk bulat kt belakang kasut sama yg lain (mungkin Rizaril tu pon pakai kasut Hamzah).. Ye la, budak2 mana la tau ngeja.. Letak je la bentuk, biar dia kenal.. Masuk kelas terus tunjuk air botol perisa MILO kt cikgu.. "Cikgu! Saya bawak air MILO".. "Ye.. letak kt sana!".. Owh tak mesra alam rupanya cikgunya, terus saya pegi kt cikgu.. tp bukan nak marah.. cuma nak... "Cikgu, nametag Hamzah dah termasuk dlm washing machine.. nnti saya beli yg lain ye cikgu, sori!".. Hehe sibaik Kak Nin bgtau awal.. Kalu tak jenuh saya carik dalam rumah..

Pastu Hamzah bukak beg, saya suh letak kt kerusi tp kena sound dgn dia.. "Bukan situ la buuu... Kat sini la bu.. sini.. sini!".. sambil ajak saya ikut dia.. Owh, rupaya ada tempat letak beg kt dpn pintu.. Ye la.. dah bertahun2 ibu ko ni tinggalkan alam tadika sayang oi.. Mana la ibu tau...

Kiss.. kiss.. terus keluar..

Erm.. nampaknya dia seronok kt sini.. Segala-galanya dia sayang.. Sampaikan terletak spender kotor dia kt beg pon dia marah.. "Jangan letak baju kotor kt beg saya!".. Hari2 sandang beg, sampaikan dalam keta pon sandang beg, sampai sekolah beg dah penyek..

Tak sampai sebulan, dia dah ada 3 beg..

Beg pertama RM40 (jadi beg ngaji)
Beg kedua RM8.90 (beg backup, takut lupa nak bwk dr rumah Kak Nin)
Beg ketiga RM0.00 (free, beg UTHM ayahnya)..

Saya lak yg over sayu wekekekek..

Comments

  1. sonoknyaa tgk gelagat ank yg dah skolah kan....

    moga hamzah jd pelajar cemerlang yer?

    ;-)

    ReplyDelete
  2. Amin.. tima kasih doakan utk dia..

    sonoknya dalina ada 2 baby girl.. jeles nih.. haha..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai