Powered by Blogger.

Checklist Barang Baby & Mak Baby

 Tuesday, February 26, 2013

Salam semua, gua masih berdiri di sini (bohong : gua tengah duduk).. Jangan risau, gua baru masuk 32 minggu (8 bulan) so gua belum lagi terpaksa bercuti.. 

Gua nak update senarai barang baby yang gua dah beli, yang dah ada & yang recycle sebab gua ni pelupa.. kang Incik Hel tanya, gua terpaksa kirai balik barang & cek.. Tanya lagi, cek lagi.. Kang lelama gua yang stress..

Baru shopping 2 tempat, Jusco Maluri (masa balik KL aritu) & BP Mall (malam tadi).. Disebabkan anak da nak masuk 3, gua hadkan harga baju2 baru, takmoh over than RM20.. Kalu ada RM9.99 lagi bagus hahah.. Ye la, budak ni pakainya skejap je.. pejam celik pejam celik dah tak muat..

Ok mari kita mulakan.. onyomat.. getsetgo :

---------------------------------------------------------
Baby Punya :

Baju Lengan Pendek + Seluar Pendek = 7 pasang
Baju Lengan Pendek + Seluar Panjang = 2 pasang
Baju Lengan Pjg + Seluar Panjang = 5 pasang
Romper = 5 helai (order online lom sampai lagi)

Baju2 baby ni better beli yang sekali set baju + seluar, murah & boleh nak mix & match.. Jimat gitu! Ada sepasang baju tu leh dapat RM9.90 tuk baju & seluar panjang.. Gua dah kirim along tuk tambah baju2 baby kasi semuanya jadi 30 pasang.. Takyah branded, beli kat Mydin je.. untuk basahan jeeee...

Bedung = 2 helai jahit sendiri, 1 helai sedia ada MHD punya..
Barut = 3 helai jahit sendiri, 2 helai beli (still pilih velcro tape, xnak tali).. Nak kena jadikan 10 helai
Sarung Tangan = Kena ada 5 pasang.. Sekarang baru ada 3 pasang
Stokin = 13 pasang (sebab stok MHD punya banyak yang elok lg, Mydin mari)
Topi  = 2 helai (stok MHD)

Lampin = Drypers Soft for Newborn (ada 64 keping.. baru RM29.90)
Tuala = Pakai sediada punya, kalu x cukup baru carik lagi 2 lai
Sabun mandi = Carik yang kecik2 & 1 set, senang nak angkut gi memana
Besen mandi = MHD punya ada kat kg
Krim lampin = Drapolene (semestinya)
Minyak Telon = Bebiku (semestinya)
Bakul brg baby = Beli storage box yg RM9.90 tu je.. 
Baby Rocker = MHD punya, simpan dalam stor, semestinya murahan

Set Tilam + bantal = belum ada, kunun nak buat.. x sempat kot!

Baby car seat = Tak tau nak  pakai yang lama atau beli baru sebab yang lama uzur sgt dah.. dah koyak2.. sian baby baru asik pakai barang recycle jek huhu..



---------------------------------------------------------------


Gua Punya :


Jamu lepas bersalin = HPA je murah dan mudah (baru RM80)

Param + Pilis = Beli kat budak opis je, mak dia jual murah.. buatan sendiri

Bengkung = Beli yang trimming belt tuk exercise tu.. (harga belas2 je).. Beli 2 kalu agak2 pendek..
Tungku Moden = Dulu pernah belikan abah, rasanya boleh pinjam balik kot hehe..

Maternity Pad = Pakai Madame, dijamin x bocor. Kotex? xpayah.. nyesal giler dulu beli..

Breast Pump = Pureen.. murah dan.. err.. dan... err.. murah.. hahah gile kedekut..

Breast Pad = Pigeon.. sampai 50pcs, leh pakai sampai budak umo setahun hahaha...


-------------------------------------------------------------------------

Kat atas tadi senarai gua.. Yang gua kalerkan merah tu korang leh buat refer tuk beli berapa @ brand ape.. Yang kat bawah ni gua letak gambo mana tau korang xleh imajin gambonya camne kan.. So far yang bawah ni suma yang gua pakai/beli kecuali rocker & carseat yang seakan-akan sama..



Breast pad Pigeon -
Wajib ada sebab susu nonstop keluar, almaklumla.. gua jenis subur.. Alhamdulillah...





Pureen Battery Controlled Breast Pump-
Gua pakai breast pump ni jek.. Sori agak sensod sikit gambonya.. Siyesly memang tak best.. tak kuat pon suction pumpnya.. tapi buat ada2 jek.. Time bengkak sangat baru gua guna.. Gua tak sanggup beli medela ke yang mahal2 tu sebab gua rasa perah sendiri lagi senang.. Ye la.. ye la.. gua ngaku gua kedekut :p..



Madame Maternity Pad -
Kegemaran gua.. Tebal & panjang.. Kalu darah banyak sgt, gua pakai 2 pad.. Gua tak suggest Kotex pink tu sebab kena pakai tali.. pastu time tengah kelamkabut pakai boleh pulak talinya putus.. Bila pakai kat suar kecik, leh tegolek2 lak sebab xdek gam.. Endingnya darah gua (masa anak kedua) menjejes abis kain spital.. ngeri bila ingat balik...




Tungku Moden -
Tungku moden gini ler yang gua pernah belikan abah dulu.. senang je ada charger.. xyah panggang atas dapur huhu..




Bengkung/Trimming Belt -
Ala-ala gini la trimming belt tuk exercise tu.. Beli 2, pakai kat bawah perut & atas perut.. Velcro tape, nak tekencing pon senang nak cabut hahahah...




Set Bersalin HPA -
Murah maaa.. 




Krim lampin Drapolene -

Ni ler rupanya krim lampin Drapolene pilihan sejak anak pertama & kedua






Minyak Telon Bebiku -
Ni pulak Minyak Telon pilihan gua.. No more Yuyi.. baby selalu tido lena lepas letak kat perut, belakang badan & tapak kaki.. Gua suka bau dua.. Even MHI dah 7 tahun pun kalu dia sakit perut, dia mintak sapu minyak ni..


Gripwater Woodwards -
Untuk backup baby kembung.. tapi rugi beli sebab pakai sekali je pastu terus x minum dah..










Storage Box -
Kat Care4 aritu reganya RM9.90 agak besar la jugak.. Kitorg buat tempat letak mainan budak2 sebelum ni, so kena beli lain la tuk baby baru.. Skang Care4 dah bertukar jadik AEON xtau ler reganya jadik berapa..


Drypers Soft Newborn -
Murah la berbanding dgn Mamypoko.. Carik yang menjimatkan & sesuai dgn kulit baby.. 




Baby rocker -
Yang ni ala mahal.. gua punya ala kedekut style.. Kaler pun grey + pink hahah.. Beli kat Babyshop dlm bawah RM70 kot masa tu.. Still ada lagi dalam bilik stor, siap balut dgn plastik sampah lagi hahahah.. 




Car seat -
Wajib ada.. anak2 gua dari kecik sampai paling koman pon 4 tahun, suma duk dlm baby seat.. Sebab kitorg slalu travel balik KL, so kena ajar duk sini.. Jangan ngada nak beriba, gua siku kang.. Yang ni sebijik macam MHI punya baby seat.. tapi ni cantik lagi.. Skang dah kepam kalernya.. Sori ye tuan punya gambo, tuan hamba amik kat google jek.. mahapkan tuan hamba...


OK, Sesambil gua meremindkan diri sendiri, gua yakin korang pun leh dapat idea apa lagi barang2 keperluan baby yang korang nak beli ye tak? Kalu ada yang terkurang tu almaklum ler.. anak dah nak masuk 3, banyak urat yang dah putus.. Kadang2 terlebih telan semut, tu yang jadi pelupa.. 

Adios bebeh!!~

3 comments:

NAZRUL AZAT February 26, 2013 at 10:37 PM  

salam perkenalan ibu, semoga selamat melahirkan, in sha Allah :-)

Sellynna March 1, 2013 at 10:21 AM  

salam perkenalan jugak.. terima kasih....

cenderamata dari hati May 15, 2013 at 11:08 AM  

layari http://cenderamatadarihati.blogspot.com

hamper barangan bayi pada harga berpatutan untuk diri sendiri & dihadiahkan kpd kenalan

maaf tumpang iklan

(alat senaman untuk kempiskan perut/ kurus pun ada..kembali kurus slps besalin nti)

Post a Comment

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP