Jadual Gua..

Salam Semua,

Minggu ni adalah minggu yg teramat penat bagi gua.. Sebabnya, perut gua sudah pon membesar dengan penuh bergaya sempena bulan ketujuh pengembangan anak gua.. Baju-bajan dah abis beli?? Nonono... belum abis lagi, ade la dalam 6-7 lai je gua rembat kat Jusco Maluri aritu.. Itu pun dah tahap semput2 gua menahan pinggang yang sakit..

Checklist gua yang agak2 gua rasa yakin tuk buat.. yakin memang ada, semangat tu tak tau ler ada mari ke tak.. gua tunggu je semangat rajin gua datang meracau.. Tebalik mesin jahit dibuatnya nanti..

1) Bedung - kain flannel dah berjaya gua mintak Yat belikan.. banyak sgt corak sampai xtau nak pilih yang mana (Ok, bohong.. corak tuk baby boy tak la byk sgt pilihan, saja gua pening2kan kepala tengok corak tuk baby girl.. Mana tau tetiba kuar 'Baby Hana' ke? Ceceehhh.. berangan tak hengat!)

2) Barut baby - Ni pon cam 50-50 nak guna cotton & flannel.. nak guna tali ke velcro? Erk, tak decide lagi, kalu tali memang confirm la kena pegi kedai lagi.. kalu velcro dah ada kt rumah.. Ish, dah ada yang senang, nak nyusahkan lagi pegi kedai.. alasan je nih!!

3) Tilam baby satu set - Tengok blog org buat tilam, gua pon nak buat jugak.. Tak agak-agak.. Kekabu gua dah order dengan MIL gua, gred A lagik.. Tapi kalu dpt gred A++ pon kalu malas tak guna jugak ye tak? Gua agak2 tak la sebesar mana sangat, dapat letak baby golek2 sikit pon ok la.. xyah la buat sampai sebesar comforter..

4) Sarung tilam & bantal baby - Ni pon cam berangan je lebih.. Tapi kat kedai sini takdek kain yang cantik2.. banyak nmpk murahan je.. Mula lah mood rajin gua pon jadik murahan...

5) Bantal lepak2 - Bantal lepak2 ni gua bagi nama sempena bantal 4 segi beso yang slalu org buat sandar kat sofa tu.. Cam syok lak lenjan bantal SIL gua, anak2 gua pon suka lepak guna bantal tu.. Sebijik je dah berpuluh2 harganya kat kedai, so kalu guna kekabu pon sedap gak.. Ok, ni masuk checklist je nih, buatnya tah bile...

6) Nak buat baju kurung lagi.. dan lagi dan lagi... Weh, bila gua dapat pegang mesin jahit ni... arghh.. rindu dah nih...

Ni schedule gua hari-hari..

6.00 petang - Balik dari keja je terus semak keja sekolah MHI, kalu ada keja sekolah, gua paksa dia buat sampai abis..

7.00 mlm - Pastu solat Maghrib, sambung buat ulangkaji (jadual ulangkaji awal2 gua dah siapkan).. Kalu gua larat, gua masak.. Kalu tak gua berjemaah pegi makan kat kedai dpn ataupun Incik Hel belikan makanan.. Sian SIL gua yang duk dgn gua sekarang, terpaksa ikut menu kitorg.. Sori Yan, Kaklong memang tak larat nak berdiri masak lama2 nih.. Rasa cam perut nak jatuh ke bawah.. Kelengkang pon dah sakit2..

8.00 malam - Lepas Isyak, gua bagi budak2 tu main sekejap.. Gua pon lepak sekejap smbil tengok berita (kalu dpt la, selalunya miss sebab mandi la, basuh pinggan la itu ini).. 

9.00 malam - Gua pastikan yang gua gosok baju gua (baju sekolah MHI & Incik Hel gua dah siap2 gosok Ahad malam, baju gua je tak sempat gosok sebab penat giler.. Bayangkan baju sekolah pagi 3 pasang, sekolah petang 4 pasang, baju ayahnya 3-5 helai).. Itupun gosok sampai duduk atas kusi.. Kalu berdiri konfem gua pitam sbb asik membongkok jek..

10.00 malam - Kadang-kadang terbabas gak tak abis lagi gosok baju.. Kalu awal gua selalunya lepak kejap layan Ipad then makan ubat (jangan lupa nnti kena marah dengan Incik Hel).. Pastu paksa budak2 kencing & salam2 suma gi tido.. Dengan gua sekali berlayar.. Tengok, punyalah penat sampai kul 10 lebih dah tido.. Itu kalau hari biasa, kalu weekend kadang2 kul 11-12 baru tido sebab budak2 time cuti ni mintak main lebih masa sikit.. Gua layankan la kesian lak tak puas main komputer..

Itupun sebelum tido kena pastikan yang Incik Hel dah makan ubat, dia nak air ke, dia nak letak ubat kat tangan dia ke, baju sekolah yang nak bawak gi rumah pengasuh dah letak kat hall ke, spender MHI dah siap2 letak kat baju ke, stokin dah keluarkan ke, buku sekolah MHI dah ikut jadual ke, ubat nyamuk da tukar ke, cemacam 'ke' lagi lah.. Pendek kata.. nak tido pon banyak halangan...

Tu yang masa tido tak sedar diri, dah kunci jam pukul 5.00 pagi pon gua leh off, tunggu kul 5.30.. Da bunyik 5.30 pon gua off lagi tunggu 5.45.. Endingnya kul 6 gak gua bangun.. Kejutkan Incik Hel dulu, sibaik bilik air ada 2.. Mulalah kelamkabut nak mandikan MHI (kalu tunggu dia mandi sendiri sejam pon tak cukup), susunkan baju2 dia tuk dia pakai & gua solat dulu.. Pastu gua siap2 pakai baju keja, masakkan dia bekal kalu sempat.. tak sempat gua bekalkan biskut & bagi dia duit belanja.. Yang penting dia sarap dulu kt rumah, sikit pon jadilah buat alas perut.. kalu cepat, kul 6.45 kitorg dah kuar rumah, paling lewat pon kul 7 pagi sebab nak kena hantar MHD dulu..

Dah lepas hantar dorg, baru kitorg pegi sarap dulu kt luar.. Pastu masuk kije.. Time ni la gua rasa tulang2 gua suma dah bergegar.. Mata pon rasa layu semacam..

Nanti balik buat rutin yang sama.. Huwargghh.. bila gua nak menjahit nih? Jangan tanya weekend, sebab skang weekend memang agenda balik kg.. Nak ngangkut mesin bawak ke kampung? Jangan carik pasal.. Kang anak ke mana, laki ke mana, mesin ke mana...

Ok, gua nak luahkan perasaan je kt sini.. Gua just nak bagitau rutin harian gua yang pack giler.. Kalau ada bibik pon gua rasa tak selesa sebab gua tak suka orang yang takdek kena mengena dengan gua duduk serumah, SIL gua tu lain cerita la, dia kan ade kena ngena dengan gua.. Ni gua cerita pasal org lain.. 


Comments

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai