Gua Ade Lagi Ni Ha...

Salam,

Gua ada lagi ni haa.. lom melotop lagi... tp dah masuk 36 minggu cuma EDD gua ada 3 tarikh.. 14, 17 & 21 April... Haa hamek ko, pilih ler mana yg berkenan hahaha.. tu la asik nak scan je tu yg jadik byk EDD.. Sebab gua jenis period yang tak pernah betul, sbb tu lebih baik ikut tarikh scan baby.. (itupun nak cite kat org huhuhu)...

Lately ni memang gua ada rasa sakit2 kat bahagian punggung tapi ni bukan disebabkan baby.. Gua suspect ni suma sebab kes eksiden zaman memuda dulu (zaman rempit haha).. Dengan pengalaman 3 kali mengandung (termasuk kali ni), memang tiap kali ada peningkatan berat badan, punggung kanan gua akan rasa kebas & kadang2 macam tulang punggung lari dari engselnya (pepandai je buat kesimpulan sendiri)...

Dulu gua pembonceng tegar TZM (takyah tanya sape penunggangnya ok).. Ada satu malam tu lepas merempit di tengah malam, gua eksiden langgar dgn moto beso jugak la Kawasaki ape tah (tetiba leh lupa) selepas TZM tu langgar lampu merah (ni memang gua ngaku salah TZM tu, bukan salah gua hahah).. Gua pon jatuh terduduk atas jalan betul2 tengah simpang 4 traffic light.. Pergh sampai skang gua boleh teringat posing gua time jatuh tu.. Yang bestnya lepas gua jatuh terduduk, terus gua terbaring atas jalan.. Sibaik masa tu gua pakai helmet.. Bergegar jugak la dunia masa tu... Disebabkan pening, gua bukak helmet tu & baling tengah jalan.. 'Penunggang TZM' tu ingatkan kepala gua tercabut hahahaha.. memang takleh lupa teringat helmet tu tegolek2 sampai ujung jalan...

Yang lagi best, esoknya gua ada kursus kat Kuantan ke mana tah.. Boleh pulak gua tak pegi klinik sebab takut kantoi kuar memalam.. Endingnya dalam dewan kursus tu tahan sakit sambil nangis2 sebab takleh gerak.. Balik rumah 2 bulan kot lepas tu baru ckp dgn mak gua, ajak gi berurut tp gua bohong kata jatuh tangga.. Huwaaa banyak dosa gua.. tu yang tuhan bayar cash kat dunia nih... Sebagai peringatan pada gua & tuk pengajaran kat org lain..

Ok stop cite kenangan silam.. 

Pendek kata, tu antara sebab kenapa punggung gua jadi macam ni tiap kali ngandung.. Masa anak pertama dulu paling teruk sebab gua xleh bangun dari katil langsung.. Keras kejung kaki gua.. Nangis sorg2 atas katil (Incik Hel masa tu still lagi kat BP).. Tengah berjalan pon tiba2 kaki gua cramp terus stop.. Tersandar tepi dinding tahan sakit & nangis.. Buat org lain panik je haha.. Anak ke 2 pun jadi camni, tp Alhamdulillah kena kat rumah.. Selalunya gua tepaksa MC.. Gi klinik pon tak guna sbb doc takleh xray (sbb ngandung kan), paling koman pon kasi ubat sapu tuk otot.. Bila doc pegang & urut, doc ckp mebi tulang punggung gua dah terkeluar sikit dari tempatnya bila berat badan gua naik.. Sbb tu jadi sakit.. Oh, tp camne nak kurus? hahhaa... Dah tersedap gebu2 camni..

Ok gua tercerita kenangan silam lagi..

Selain dari masalah punggung sakit ni, gua diserang masalah kulit meregang.. Ye gua tau setiap ibu ngandung mesti ada masalah stretchmark.. Tp gua x maksudkan stretchmark camni.. Dari anak pertama ada pengalaman stretchmark kan, so dulu gua guna bio oil sapu kt perut & peha.. memang kurang la stretchmarknya cuma selulit tu sampai bile2 x ilang (eh ada kena ngena ke?).. Tp alhamdulillah perut gua cantik walaupun berlipat2... hahahahhaha... 

Anak ke 2 pon Bio Oil jugak sbb terbukti keberkesanannya kan.. cuma anak ke 3 ni ngelat sikit guna Bio Oil sampai minggu ke 24, lepas minyak tu abis gua bantai minyak Johnson Baby Oil.. Effectnya sama je sbenarnya tanak bagi perut meregang... Cuma gua lupa nak sapu dekat bahagian ari-ari (oh, ini bukan entry lucah.. sila baca dgn fikiran yang terbuka untuk info kesihatan).. 

Disebabkan kealpaan, gua menanggung sakit kulit meregang yang macam nak tekoyak rasanya kat bahagian ari-ari sampaikan gua terpaksa jalan membongkok sikit sbb takut kulit tu meregang.. Gua dah cek, takdek pulak nampak kulit mengelupas ke ape.. mungkin baru nak meregang kot.. Masa guna Bio Oil tu pandai lak sapu sampai ke peha.. Bila tukar ke Baby Oil terus jadi budak malas sbb cam melekit2 sikit minyaknya.. tak best bila terkena baju... Nak pakai underwear pon rasa terseksa bila getahnya terkena kulit yg meregang..

Baby gua pulak da pandai sekarang.. Pantang gua usap2 perut, dia pon berdangdut.. Kadang2 gua tak usap perut tp perut gua kena kat meja pon dia ingat tangan gua.. Berdangdut non stop.. Getah seluar ketat sikit pon takleh, bergelombang perut gua.. Pendek kata, apa2 mende yang melekat kat perut gua ni, dia pon bergerak2 kat bahagian yang terkena tu.. Sampaikan gua rasa tanak pakai seluar/kain pegi keja hahah.. Cam nak berkemban sentiasa.. Mana tak nya, setiap kali bergerak, setiap kali tu jugak la perut/ulu hati gua sakit.. 

Incik Hel pon perasan perut gua begerak terlalu kerap sampaikan dia pon ngeri nak pegang.. Selalunya bila dia pegang baru bergerak tp kali ni dia tgk dari jauh pon dah nampak cam kena serang tsunami hahah.. Ramai jugak budak2 opis yang pegang perut gua pon terkejut bile kena tendang dgn si kecik nih.. Jgn memain!!

Baju gua & baby tuk lepak kat hospital pon dah selamat gua kemas masuk beg.. Baju2 si kecik & barang2 selepas bersalin pon gua da standby dlm storage box takut tetiba Incik Hel ajak pantang kt kampung ke KL ke (yoo la tu).. Mana tau time tu cuti skolah ke kan (ala sminggu je pon itupun kalu minggu dpn bersalin).. Ape lagi ek, ohh... gua ada masalah tuk mencarik param & pilis.. 

Mula2 gua order dgn kawan gua, rupanya mak dia x sempat nak buat.. xpe la.. Gua mintak tlg pengasuh anak gua carikkan.. Dia kata ada org boleh buatkan tapi sampai sekarang lom dapat lagi barangnya.. So gua agak dia pon xdek masa nak pegi beli (sbb dia jual kt rumah, so tau2 la rumah kampung ni alamat dia bukan cam rumah bando.. payah nak carik sendiri).. Gua planning lunch time kang nak gi carik sendiri dgn Incik Hel kat kedai2 jamu.. Harap2 ada.. 

Walaupun gua agak moden sikit tp bab2 pantang-larang, jamu-jamu ni gua alert ok... Gua akan pastikan stok mandi lulur ada (yg ni bli mustika ratu ke tak kisah brand ape janji dah siap dlm botol.. tinggal nak sental2 dlm bilik mandi je nanti).. Param & pilis gua pakai tauu.. jamu-jamu pon gua makan tp tgk la kalu anak gua jaundice gua stop dulu (dua2 anak gua jaundice tp x lama).. bengkung gua pakai wpun skang ngelat sikit x pakai yg tradisional ikat keliling tu suma.. stokin, slipar pon gua pakai... tungku gua pakai (ni pon ngelat guna yg moden tp dulu gua pakai batu sungai tauuu).. ape lagi ek?? Kalu ada tangas pon gua buat tauu.. cuma skang da susah nak carik bahan2 yg dah siap suma.. Sauna banyak la tp xdek sauna pulak kt rumah.. Nak sauna kat bilik belakang yg panas giler tu boleh la... Gua pantang pon abis ikut 44 hari tapi lepas 45 hari  gua pantang nampak air sejuk hahahhahaha....

Tadi kawan gua, Abui baru dtg bawak baby girl dia.. Nama Nurin Iman Syamimi.. Waaa kiut sgt.. Ni anak dia yg keempat & anak sulung perempuan yg pertama, paham tak??? Maknanya Iman ni ada 3 abang.. Huhu rezeki dia dpt baby girl.. Comey, siap ada reben2 bagai... Sabo la hati.. Gua redha dpt anak boy lagi.. sbb abang2nya ada kawan.. Mungkin rezeki baby girl gua lambat sikit.. Biar abang2nya besar dulu baru planning lagi... Nama pon gua dah carik.. Biasa la mesti lah kena kelulusan Incik Hel kan.. Syukur la anak2 gua Incik Hel & gua yang bagi nama.. Tp Incik Hel mesti pilih nama2 Kenabian/Sahabat nabi.. & gua pilih yg agak moden sikit.. 

Nama anak-anak gua :

Muhammad Hamzah Iqbal (sulung- MHI)
Muhammad Hadif Daud (No. 2 - MHD)
Muhammad Haris Umar (coming soon - MHU)

Korang leh agak kan nama yang mana Incik Hel pilih & yang mana gua pilih.. heheh..

Kat rumah MHI kitorg panggil Hamzah tp ramai panggil dia Iqbal
MHD kitorg panggil Daud tp ramai panggil Hadif
MHU pulak memang kitorg panggil Baby Umar tp nmpk gayanya cam akan dipanggil Haris 

Hahhahahah.. sibaik anak-anak gua tak konfius dgn nama sendiri.. 

Kalu baby girl pulak memang awal2 Incik Hel surrender, suh gua yang carik nama tp dgn syarat.. dia nak 2 nama je xnak panjang2.. Gua baru nak letak macam nama anak buah gua Mia Nur Khalilah... Gua pilih :

Hana Nur Safiyya..  

Tapi tak lulus.. so gua tukar jadi "Hana Safiyya" je.. Ringkas & bagus maksudnya..

Gua dah peram nama ni dari anak 1st lagi sampai gua save dlm enpon gua takut gua lupa hahaha... Takpelah, ada rezeki ade la pemilik nama ni.. Kalu xdek, maknanya rezeki anak2 gua sumanya bermula nama Muhammad... Cantik jugak..

Ok gua sudah mengah.. sat gi nak lunch.. cam tak lalu tp mulut nak mengunyah je.. Ade ke patut gua pernah kunyah biskut sikit2 tp gua lupa nak telan hahaha.. Nikmat mengunyah punya pasal la ni.. Bila da tercekik baru gua pasan dlm mulut gua ada biskut.. Hahhahah.. tak senonot tul!!~

ADiOs...

Comments

Popular posts from this blog

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Oh Adik Kedai