Depressed

Lama giler aku x update blog kesayangan aku ni.. Banyak cerita yang dah berlaku..

3 May 2017, aku lahirkan Muhammad Harun Zaid secara normal di HSNI.. malangnya Zaid dah x bernadi..

Aku cuba summarykan..

29 April - Dah berapa malam aku xleh tido sebab perut mengeras.. Sekejap bonjolnya ke kiri, kejap ke kanan.. Sampaikan aku tido dalam keadaan duduk.. Bila siang kurang sakitnya..

30 April - Nurse KK dtg check up kt rumah.. Aku bgtau dah keluar tanda darah..  Nurse tanya .pergerakan baby, aku cakap kurang bergerak tapi byk mengeras.. Nurse suruh ke hospital.. Nurse cek heartbeat guna teropong cam hourglass & puas ati..

1 Mei - Lepas uruskan bebudak semua, barulah aku n suami ke hospital.. Agak ramai so kena tunggu turn.. Baring atas katil & nurse cek heartbeat.. Nurse kata baby kecik sgt & x boleh nak carik kedudukan jantungnya..

Nurse suggest pakai scanner so tunggu doc.. 2 doc entertain aku & bisik².. banyak istilah perubatan yg aku x paham, aku senyum je.. Doc tggu doc pakar entertain aku lak.. Doc pakar dtg & scan perut aku guna 2 scanner.. Doc bgtau nak panggil suami aku.. Masa tu aku da x sedap hati & dah dpt agak..

Suami aku masuk bilik & muka cuak.. Akhirnya doc pakar keluarkan jugak ayat yang paling ditakuti sekali..

"Baby awak dah takde nadi!".

Deng!!! mcm kena hempas kepala ni kt batu.. Doc kata kemungkinan baby membesar stakat 27 mggu je.. Sebab tgk pada kepalanya, dah berlapis sebab x membesar..

Abistu kenapa aku rasa mcm baby still bergerak? Kenapa perut mengeras?? Kenapa nurse KK puas ati dgr heartbeat smlm?? Kenapa???????

Disebabkan aku dah ada tanda contraction, doc xnk induce & pintu rahim pon da start bukak 1cm.. So bertapalah aku dalam wad 1 bilik.. Mungkin diasingkan supaya aku x stress tgk baby org lain.. huhu..

Dalam wad, aku nangis sepuas²nya.. Ni malam terakhir dia berada dalam rahim aku.. Suami aku call dari dlm kereta, dia nangis masa keluarkan barang² baby dr beg aku.. Aku pon terlupa brg² semua aku dah satukan.. Mujur suami aku sempat keluarkan.. Kalau x, mau meraung aku tgk baju² baby.. Dah la sepanjang mlm dgr baby menangis..

Malam tu contraction tiap 10 min.. Aku bertahan dr nak tekan loceng sbb bayangkan betapa sakitnya nak cek jln.. kul 3 pagi aku surrender, nurse dtg cek jln malangnya baru 2 cm.. Ya Allah, rasa nak koyak je bawah ni..

Kul 6 aku siap mandi dlm keadaan contraction still selang 10 min.. makin pagi, contraction makin lmbt.. kul 7-8 pg, doc panggil nk cek jln.. baru 3 cm & doc kata dia cuba besarkan jalan.. mungkin kul 11 jln akan bukak 6 cm & get redi masuk labor room..

Kul 11 cek jalan lg & mmg bukaan dah 6cm.. aku ditolak atas wheel chair utk ke labor room.. Aku dimasukkan ke bilik HDU.. jauh dr labor room biasa.. Doc masukkan ubat air & tinggalkan aku sorg², sbb contraction makin kurang.. Stressnya bila setiap detik dgr baby nangis baru dilahirkan..

kul 1 lebih, contraction makin kuat.. Aku dah start menjerit.. Doc dtg & siapkan brg².. Doc suruh aku push bila dtg contraction malangnya contraction yg dtg skejap².. x sempat push dah hilang.. bila hilang tu la doc korek² besarkan jalan.. Ya Allah tuhan saja yang tau betapa sakitnya bahagian bawah tu.. Tak tau la berapa jari doc masuk tuk besarkan jalan..

Disebabkan aku dah mula menjerit² sebab sakit, dtg lg sorg doc & dia pon cuba besarkan jalan aku.. dalam masa yg sama suruh aku meneran.. Masa tu aku dgr doc kata kepala baby dah nak keluar..  Lama stuck kt kepala sbb contraction aku kurang.. aku xleh meneran sebab sakit kt bawah lg teruk dr sakit contraction sampai aku nak tertendang doc..

Datang lagi sorg doc lelaki & akak nurse.. Akak nurse ajar aku selawat, ajar meneran, ajar letak kaki sambil selawat & usap/tolak perut aku.. Akak nurse tu jugak yg bgtau doc contraction aku kurang sbb tu aku xleh meneran.. Baru la doc kurang push aku.. Terima kasih kak..

Aku cuba push bila rasa contraction dtg.. Makin semangat bila doc ckp dah nampak kening baby.. Aku dah x tau bape banyak tenaga aku yg tinggal sebab aku cuma makan kurma malam td & roti krim gardenia sebungkus je pg td..

Aku rasa aku yg paling kuat menjerit berbanding ibu² yg bersalin tadi sebab time aku bersalin tu memang labor room sunyi sepi.. dorg pon takut dgr aku jerit agaknya hahaha..

Akhirnya, pukul 2.05 ptg baby aku dikeluarkan.. Aku nmpk doc lelaki tu sambut baby aku & letak dlm bekas baby & belek² baby sebelum baby ditutup dgn kain.. Aku nampak baby dah lebam.. Masa tu aku nangis, ilang sakit tp sedih tgk badan baby mcm tu..

Doc keluarkan uri.. Alhamdulillah, 3 orang anak aku sebelum ni semua ada masalah uri tapi kali ni uri dapat keluar dengan senangnya..  Doc bagi aku masa berehat sbb nak cek baby & amik cth uri utk bawak ke lab... masa tu aku rasa kosong sgt.. mcm mimpi yg baby dah keluar tapi aku x dgr bunyi tangisan baby.. aku asik bayangkan kejap lg nurse akan letak baby kt badan aku.. sedihnya!!..

Suami aku masuk sambil borak² dgn doc.. Suami tanya psl baby.. Xlama lepas tu baby masuk & suami aku nak tgk dulu.. Aku mintak dia amik gambo, tapi nmpk muka suami berubah.. Suami geleng² kepala & pujuk aku bgtau xyah amik gmbo & bgtau aku xyah tgk baby.. aku tanya kenapa? baby x sempurna ke? Suami aku angguk.. Meleleh air mata aku..

Doc lelaki td dtg & explain.. doc kata condition baby mcm dah lama meninggal.. & baby pon x normal mcm baby lain.. masa lahir td pon badan baby dah terbelit² dgn tali pusat..

Doc pujuk aku suh tgk baby.. Aku kata suami x bg.. Doc pujuk kata kalau xnk tgk, tgk jantina jek.. Aku setuju.. Masa aku tgk, doc bukak kain yang tutup muka baby.. Ya Allah...  kesian Zaid, kepalanya dah lonjong sgt mungkin tersekat lama masa bersalin td.. Matanya still melekat lagi & aku paling ingat sekali mulutnya.. Mulutnya kecik & melopong.. Comel sangat!!!!... Sebijik mcm mulut akak aku masa kecik².. kt lehernya mengelupas & bahagian pehanya pon sama.. Doc kata baby yg meninggal dlm perut mmg akan cepat mengelupas.. Kantung birdnya pon masih x bersarung kulit.. Cuma daging je.. Yang pasti Zaid panjang walaupun doc kata beratnya cuma 2.++kg..

Lepas tu Zaid dibawa ke Forensik & suami aku ikut sekali untuk uruskan jenazahnya.. Alhamdulillah suami aku call Ustad Hakim & dia dtg tuk tolong uruskan prosedur hospital..
Doc kata aku x perlulan jahitan sebab xde koyakan cuma luka keliling jalan.. Xpela, janji x berjait..

Ok.. nanti sambung lg.. panjang pulak summarynya...

Comments

Popular posts from this blog

Checklist Barang Baby & Mak Baby

Selamat Sudah...!! Pengalaman Bersalin Gua..

Oh Adik Kedai